مرگ کهکشان راه شیری
نوشته شده توسط : رباتی

 دریک مقیاس زمانی چندین میلیارد ساله کهشان راه شیری که درآن زندگی می‌کنیم خواهد مرد. به طور دقیق تر باید گفت که ما بر روی بازوی حلقوی اوریون کهکشان راه شیری زندگی می‌کنیم. موقعی که به آسمان شب خیره شده در برابر نور ستارگان بی‌شماری که آسمان را پر کرده‌اند احساس حقارت می‌کنیم در حقیقت به بخش کوچکی از ستارگان که بر روی بازوی اوریون قرار دارند نگاه می‌کنیم بقیه دویست میلیارد ستاره راه شیری آنقدر دورند که به سختی می‌توان آنها را تنها مانند نوار ابرگونه‌ای که از دل آسمان شب می‌گذرد مشاهده نمود.در فاصله حدود 2میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری نزدیکترین کهکشان همسایه ما کهکشان آندرومدای بزرگ قرار دارد که 2 تا 3 برابر بزرگتر از کهکشان ماست، این دو کهکشان با سرعت 125 کیلومتر در ثانیه به هم نزدیک می‌شوند و اصولا" ظرف 5تا 10 میلیارد سال آینده با هم برخورد خواهند کرد. ستاره شناسی به نام لارس هرنکوئیست از دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروزگفته است:این تصادم مثل برخوردی خصمانه خواهد بود دراین مواجهه کهکشان ما تحلیل رفته و نابود می‌شود. آزتکها (تمدن مکزیک مرکزی که درقرن 15توسط اسپانیایها منقرض شد) اعتقاد داشتند پایان دنیا زمانی فرا خواهد رسید که خورشید از آسمان بیفتد، آنها پیشگویی کرده بودند این اتفاق زمانی خواهد افتاد که خورشید خسته شده آذوقه زمین به پایان رسیده است وستارگان ازآسمان‌ها تکانده خواهند شد.[مرجع21] 

  قرآن کریم واقعه مذکور را چنین بیان می‌فرماید:

(فاذا النجوم طمست .واذا السمآء فرجت . واذا الجبا ل نسفت . سوره مرسلات آیات8 و9 و10)

وقتی که ستارگان همه بی‌نور و محو شوند. و آسمان را بشکافند. وکوهها پراکنده شوند.

 (یوم تشقق السمآء با لغمام ونزل الملئکه تنزیلا" سوره فرقان آیه25)

یاد کن روزی را که ابرها آسمان را پاره می‌کنند وفرشتگان با سرعت تمام به امر حق فرود آیند. 

(السمآء منفطر به کان وعده مفعولا. سوره مزمل آیه 18)

 روزی که آسمان شکافته شود و به وعده داده شده عمل خواهد شد.

( اذا السمآء انفطرت .اذا السمآء انشقت . سوره  انفطار آیه 1 وسوره انشقاق آیه 1)

هنگامیکه آسمان شکافته شود.

(فارتقب یوم تا تی السمآء بدخان مبین.یغشی النا س هذا عذاب الیم ربنا اکشف عنا العذاب انا مومنون. سوره دخان آیات 10 و11و12 ) ای رسول منتظر باش روزی که آسمان دودی پدید آرد آشکارکه این عذابی است دردناک مردم را احاطه کند(و کافران فریاد برآرند) پروردگارا این عذاب از ما برطرف سازالبته ایمان می‌آوریم.

(یوم نطوی السمآکطی السجل للکتب........ سوره انبیاء آیه 104)

روزی که آسمان را مانند طومار در هم پیچیم و به حال اول که آفریدیم باز گردانیم این وعده ماست البته انجام خواهیم داد.

براساس آیات مذکورپایان جهان با ایجاد شکاف ودونیمه شدن کهکشان و پیچیده شدن آن از لبه‌های پاره شده به صورت طومار شروع به جمع شدن و فروپاشی خواهد کرد و نهایتا" ابعاد ابرفضا را در بر خواهد گرفت، بیان این مدل مرگ کهکشان وفروپاشی جهان توسط قرآن کریم ساده وکامل ترازآن است که استیون‌ هاوکینگ درکتاب تاریخچه زمان با تردید تشریح کرده و یا سایر فیزیکدانان نظر داده‌اند و در بخش مدل جهان اشاره شد. بنابراین میزان چگالی متوسط جهان نقش چندان مهمی دراین فرآیند ندارد که در جستجوی ماده گم شده باشیم.





:: برچسب‌ها: مرگ کهکشان راه شیری , ,
:: بازدید از این مطلب : 663
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : جمعه 2 دی 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست